Finferries är med och utvecklar Ålands skärgårdstrafik

Utgiven 22.08.2024

Finlands Färjetrafik Ab (Finferries) har idag den 22.8.2024 undertecknat en avsiktsförklaring med Ålands landskapsregering gällande skapandet av ett gemensamt bolag, som ämnar idka trafik i den åländska skärgården.

Det nya bolaget kommer att heta Ålands Skärgårdsrederi Ab och använda marknadsföringsnamnet Axferries. Ålands landskapsregering äger 50 % och Finferries 50 % av bolagets aktier.

”Landskapsregeringen ser stora möjligheter att utveckla och förnya den åländska skärgårdstrafiken tillsammans med Finferries. Deras kompetens inom den gröna omställningen behövs också på Åland. Det här samägda rederiet blir en nystart inom åländsk sjöfart som långsiktigt kan arbeta för en klimatsmart, stabil och effektiv sjötrafik”, säger Camilla Gunell, klimat- och infrastrukturminister.

”Axferries mål är att stärka den åländska sjötrafiken och sjöfartsnäringen samt sträva efter skärgårdstrafik med nollutsläpp. Vi ser framemot att få arbeta målmedvetet mot det gemensamma målet och bidra med den kunskap och erfarenhet vi har gällande miljöarbete”, berättar Håkan Fagerström, verkställande direktör för Finferries.

Tilläggsinformation:
Håkan Fagerström, verkställande direktör, Finferries