Aktuellt

Finferries nybygge får namnet Altera

Finferries eldrivna hybridfärja, som är under byggnad, kommer att få namnet Altera.

Altera betyder stolt, utmärkt och den andra av två, vilket är lämpligt då Altera kommer att trafikera tillsammans med Elektra på Pargas–Nagu-rutten i Åbolands skärgård. Vi är stolta över Elektras teknologi och vi ser fram emot att få välkomna ytterligare en miljövänlig elfärja till Pargas, berättar Mats Rosin, verkställande direktör för Finlands Färjetrafik.

Elektra har fungerat som förebild vid projektet och Altera kommer primärt också att drivas med batteripaket, som laddas med landström. Som säkerhet har färjan också dieselgeneratorer. Elektra och Altera har lika stor lastkapacitet. Altera kommer att rymma 92 personbilar och den maximala passagerarmängden är 375.

Altera börjar trafikera på Pargas–Nagu-rutten senast den 1.1.2023, men sannolikt redan år 2022.

Koncernen Finlands Färjetrafik, som marknadsförs med namnet Finferries, är ett statsägt rederi som sköter både förbindelsebåts- och färjetrafik. Finferries fartyg transporterar årligen cirka 4 miljoner fordon och 10 miljoner passagerare. Koncernen har över 300 anställda på 42 rutter runt om i Finland.
Läs mer om vår verksamhet: finferries.fi


Förbindelsefartygsrutten Houtskär–Iniö fr.o.m. 1.5.2022

Finlands Färjetrafik Ab deltog i upphandlingen av Houtskär–Iniö förbindelsefartygsrutten publicerad av NTM-centralen i Egentliga Finland.

Bolaget var framgångsrikt i upphandlingen och ansvaret för trafiken på Houtskär–Iniö förbindelsefartygsrutten övergår till Finferries den 1.5.2022.

Kontraktsperioden tar slut i april 2027.

Tilläggsinformation
Mats Rosin
verkställande direktör


Förbindelsefartygsrutten Nagu södra och tvärgående fr.o.m. 1.5.2022

Finlands Färjetrafik Ab deltog i upphandlingen av Nagu södra och tvärgående förbindelsefartygsrutten publicerad av NTM-centralen i Egentliga Finland.

Bolaget var framgångsrikt i upphandlingen och ansvaret för trafiken på Nagu södra och tvärgående förbindelsefartygsrutten övergår till Finferries den 1.5.2022.

Kontraktsperioden tar slut i april 2027.

Tilläggsinformation
Mats Rosin
verkställande direktör


Finferries är årets logistikföretag 2020 i Egentliga Finland

Finferries belönades den 20.4.2021 med hederspris som årets logistikföretag. Hederspriset beviljades av Åbo Handelskammare och Finlands Inköps- och Logistikförening LOGY rf i Egentliga Finland. Priset beviljas för landsomfattande och framstående arbete i Egentliga Finland för utveckling av Finlands logistikbransch och logistiktjänster. Finferries verkställande direktör Mats Rosin tog emot priset i Åbo mässcentrum.

– Priset är väldigt uppskattat och Finferries tackar för detta erkännande, som bevisar att vårt utvecklingsarbete för färjtrafiken uppskattas. Vårt mål är att vara Nordens främsta aktör inom förbindelsetrafik till sjöss, som moderniserar och förnyar sin flotta för att förbättra säkerheten och minska miljöbelastningen. Finlands första hybridfärja Elektra har varit i trafik i snart fyra år och erfarenheterna har varit mycket goda. Tack vare Elektra har vi ny teknologi, som gynnar vår miljö, konstaterar Mats Rosin.

Se meddelandet på finska från Åbo Handelskammare


Finferries sätter in nytt miljövänligt tonnage i Finlands landsvägsfärjetrafik

Finlands Färjetrafik Ab, Finferries, har undertecknat serviceavtal med NTM-centralen om 40 landsvägsfärjerutter i Finland. Rutterna är indelade i 4 kontraktshelheter och deras längd varierar mellan 6-10 år. De nya avtalen höjer servicenivån på flera rutter och innebär även att nya miljövänliga frigående färjor och vajerfärjor tas i bruk i våra känsliga vattenområden.

– Avtalen möjliggör bland annat att 2 nya hybridfärjor sätts in på våra livligaste rutter på Skärgårdsvägen. Dessutom höjs kapaciteten på flera rutter genom olika nya arrangemang. Det är fint att NTM-centralen så här långsiktigt vill satsa på utvecklingen av landsvägsfärjeförbindelserna. Det kommer att märkas på ett positivt sätt såväl i passagerarnas som i personalens vardag. Långa avtal gör det möjligt att investera i ny, miljövänlig teknik, konstaterar Finlands Färjetrafiks verkställande direktör Mats Rosin.

Servicenivån på Pargas–Nagu-rutten höjs från början av 2023 då rutten börjar trafikeras parallellt av en hybridfärja med uppdaterad teknik motsvarande den nuvarande hybridfärjan Elektra. Det ökar färjplatsens fordonskapacitet och minskar de lokala koldioxidutsläppen med till och med mer än 60 procent. Med två hybridfärjor på rutten uppnås även bättre trafikprestationer än för närvarande med tre färjor. Den nya färjans energikällor är i första hand batteripaket som laddas med landström och vid sidan av dem dieselgeneratorer som reserv.

Färjplatsen för Nagu–Korpo-rutten får en avsevärt bättre kapacitet när den nuvarande huvudfärjan ersätts med en hybridvajerfärja som börjar trafikera 2023. Färjplatsens förmedlingskapacitet ökar med över 60 procent från nuvarande 30 fordon. Samtidigt minskar de lokala koldioxidutsläppen med över 60 procent.

På Skåldö-rutten förbättras bärigheten och koldioxidavtrycket minskar avsevärt när den nuvarande 90 tons vajerfärjan ersätts av en miljövänlig hybridvajerfärja på 150 ton i början av 2022.

Via nya arrangemang leder de nya avtalen till större landsvägsfärjor även på följande rutter: Arvinsalmi, Hanhivirta, Palva, Korpo-Norrskata, Gustavs-Iniö och Bergö.

– Det här är ett bra bevis på att upphandlaren uppmanar oss alla att delta i det gemensamma miljötalkot. Dessutom inger detta alla dem som bor i skärgården eller våra insjöområden förtroende och framtidshopp. Det är verkligen fint att Finferries har möjlighet att genomföra dessa förnyelser och vår avsikt är ta alla i hamn genom ansvarsfullt arbete i god anda, sammanfattar Rosin.


BESTÄLL RSS-FIL