Aktuellt
Oljebekämpnings- och förbindelsefartyget Otava döptes i Nystad
Kombinationsfartyget som började byggas i maj 2013 är en ny typ av fartyg som utöver förbindelsetrafik i skärgården även kan användas för eventuella oljebekämpningsuppdrag. Otava sätts in på rutten Kotka–Pyttis där såväl ruttens längd som de svåra isförhållandena ställer särskilda krav på fartygets prestanda. Fartyget är konstruerat för att kunna gå i 30 cm tjock is och skrovets utformning ger minimerad bränsleförbrukning även i högre sjögång.
Fartyget som är utrustat med den nyaste tekniken är 34,9 meter långt och 9 meter brett. Djupgåendet i förbindelsebåtstrafik är 2,4 meter och i oljebekämpningsuppdrag 2,65 meter. Fartyget kan ta 100 passagerare och även transportera en lastbil eller 8 personbilar.
– Vi är glada över att Finferries efter en omfattande upphandling valde Uudenkaupungin Työvene Oy att bygga fartyget. Utöver priset vägde varvets gedigna kompetens inom fartygsbygge av detta slag tillsammans med de goda erfarenheterna av fartyg som varvet har byggt till vår fördel, berättar verkställande direktör Harri Putro på Uudenkaupungin Työvene Oy.
– Det har väntats länge på ett nytt förbindelsefartyg till Kotka skärgård. Man kan säga att bygget av Otava möjliggjordes av den lokala befolkningens och myndighetens gemensamma vilja. Tack vare det långa avtal som NTM-centralen i Egentliga Finland upphandlade på rutten Kotka–Pyttis blev det möjligt att investera i ett nybygge för 7,5 miljoner euro. Vårt nya fartyg visar att säkerhets- och miljöfaktorerna väger tungt även när det handlar om att utveckla skärgården och andra sjö- och havsområden, säger Mats Rosin, verkställande direktör på Finlands Färjetrafik Ab.
Förbindelsebåten Jurmo II säljs till Sverige
Fartyget är byggt i Finland 1975 och förlängt 1984 och har tidigare gått i reguljär trafik bland annat i Åbo skärgård, senast på Iniörutten till slutet av år 2012. Efter upphandling ersattes hon av ett annat fartyg. Tilläggsinformation: Mats Rosin, Verkställande direktör, Finferries: +358 400 522037 Anders Werner, Chef
Förbindelsebåtsrutten Kotka-Pyttis fr.o.m. 1.1.2014
Förbindelsebåtsrutten Kotka-Pyttis fr.o.m. 1.1.2014
Ansvaret för trafikeringen av Kotka-Pyttis förbindelsebåtsrutten övergår till Finferries den 1. januari 2014. Arbeten på ruttområdets farleder samt hamnar pågår och torde bli färdiga under våren 2014. Det nya oljebekämpnings- och förbindelsefartyget, som har beställts hos Nystadsvarvet Uudenkaupungin Työvene Ab, levereras sommaren 2014.
Finferries ingick den 7. november 2013 ett avtal med Suomenlahden Yhteysliikenne Ab om att förbindelsebåten Tekla I (f.d. Skarpen) fortsättningsvis kommer att trafikera rutten Kotka–Pyttis från den 1. januari 2014 fram till sommaren 2014. Finferries förbindelsebåt Finnö flyttas över till Kotka som reservfartyg tills nybygget har satts i trafik. Förbindelsebåten Tekla I blir därefter kvar som reservfartyg och kompletterar tilläggstrafiken under sommarsäsongen
En ny typ av förbindelse- och oljebekämpningsfartyg beställs av Finlands Färjetrafik
- Detta nybygge visar i vilken riktning förbindelsetrafiken kommer att utvecklas. Det moderna kombinationsfartyget kommer inte endast att sköta passagerartrafik utan har också en viktig roll när det gäller att trygga bevarandet av de känsliga vattenområdena, konstaterar Mats Rosin, verkställande direktör för Finlands Färjetrafik.
Fartyget som är utrustat med den senaste tekniken är 34,9 meter långt, 9 meter brett och tar upp till 100 passagerare. Vid oljebekämpningsuppgifter har fartyget kapacitet att samla in 100 m3 oljehaltigt havsvatten åt gången. Som förbindelsefartyg har det ett djupgående på 2,4 meter och som oljebekämpningsfartyg 2,65 meter.
Offertförfrågan skickades till mer än tio varv. Uudenkaupungin Työvene Oy var ett noga genomtänkt val.
- Varvet i Nystad har stor erfarenhet av specialfartyg och av att bygga fartyg i denna storlek. Vi är också nöjda över att ha ett finskt varv som samarbetspartner, precis som vid våra tidigare nybyggen. Vår erfarenhet visar att finskt arbete håller världsklass i fråga om kvalitet, tillägger Rosin.
- Den nya fartygstypen byggs från början till slut på vårt varv i Nystad. Byggandet av fartyget ger en sysselsättande effekt på ca. 50 årsverken, så vi är väldigt nöjda med att beställningen är bekräftat och kommer att göra vårt bästa för att uppfylla alla krav och förväntningar som ställs på fartyget, konstaterar verkställande direktör Harri Putro från Uudenkaupungin Työvene.