Aktuellt

Nordens färjerederier vill samarbeta

I ett gemensamt uttalande i samband med Nordiskt Färjedriftsmöte i Vaxholm 5-6 september enades rederierna gemensamt om arbeta för tre strategiska mål:

  • Minskat fossilberoende genom miljöteknisk utveckling
  • Samverkan kring relevanta forskningsprojekt
  • Optimal bemanning och utbildning med fokus på säkerhet och service

Dessa mål ska stimulera till utveckling av vägfärjeverksamheterna och skapa förutsättningar för samarbetsprojekt mellan de nordiska länderna.
Uppföljning av de åtgärder och insatser som kommer att vidtas ska presenteras vid Nordiskt färjedriftsmöte 2019.

Vaxholm den 6 september 2017

Matti Vehviläinen, Direktör Närings- trafik och miljöcentralen i Egentliga Finland
Mats Rosin, VD, Finlands Färjetrafik, Finland
Magnus Eriksson, Teknisk inspektör Ålands landskapsregering
Jan Fritz Hansen, Faerge Sekretariatet Danmark
Anders Werner, rederichef Trafikverket Färjerederiet


Trafikminister Anne Berner döpte Finlands första elfärja

Finferries nya färja Elektra döptes idag 29 maj vid Aura å i Åbo. Vid dopet närvarade inbjudna gäster och media. Det traditionella dopuppdraget utfördes av fartygets gudmor, trafikminister Anne Berner.

– Det var en stor ära att få trafikminister Berner som gudmor till vårt fartyg som huvudsakligen drivs med el. Det här bekräftar för oss att vår satsning på ny miljövänlig teknik är uppskattad, berättar den verkställande direktören för Finlands Färjetrafik Ab, Mats Rosin.

Elektras energikällor består i första hand av batteripaket som laddas med landström varje gång fartyget anlöper stranden. Vid sidan om batterierna har färjan som säkerhet dieselelektrisk drift, som kan tas i bruk till exempel vid stränga isvintrar eller eventuella elavbrott. I konstruktionskriterierna har man betonat driftsäkerhet för att få en färja som producerar högklassig basservice med hjälp av den senaste tekniken.

Byggnadsarbetet av Elektra påbörjades i april förra året på det polska varvet CRIST S.A. Finferries är nöjda med samarbetet med fartygets leverantör. Varvet har gjort ett högklassigt arbete vilket enbart en blick på de genomarbetade detaljerna på bildäcket visar.

Den moderna tekniken som krävs på elfärjan har levererats av Siemens.

– Det var tryggt att satsa på ny teknik med en samarbetspartner som redan tidigare har visat prov på en fungerande elfärja, konstaterar Mats Rosin med hänvisning till elfärjan Ampere, som trafikerar i Norge och vars teknik också kommer från Siemens.

Den eldrivna hybridfärjan är avsevärt större än tidigare landsvägsfärjor. Elektra är ett 97,92 meter långt och 15,20 meter brett färjefartyg med en kapacitet för 90 personbilar. Trafiken på rutten Pargas–Nagu påbörjas under juni 2017. Det nya fartygets ankomst kommer inte att påverka ruttens tidtabeller.
Finferries välkomnar alla ombord på den nya generationens fartyg!


Kom och bekanta dig med Finlands första elfärja!

Elfärjan Elektra besöker Åbo måndagen den 29.5. och då har alla intresserade chansen att bekanta sig med den nya färjan kl. 15:00-19:00.Elektra ligger då vid Aura å i närheten av Forum Marinum, i korsningen av Västra Strandgatan och Crichtongatan i Åbo.

Som energikälla för Elektra fungerar i första hand batteripaket levererade av Siemens som laddas med landström och vid sidan av dem har färjan som säkerhet dieselelektrisk drift. Finlands första hybridfärja producerar högklassig basservice med hjälp av den senaste tekniken. Elektra som ska trafikera på rutten Pargas–Nagu är även Finlands största landsvägsfärja med kapacitet för 90 personbilar.
Du kan ladda ner Elektras tekniska detaljer härifrån.


Finlands Färjetrafik: Vi söker förhandlingslösning inför den hotande arbetsnedläggelsen

Finlands Färjetrafik Ab och Finlands Skärgårdsrederi Ab har underhandlat med sjöfartens arbetstagarorganisationer om ett nytt kombinerat kollektivavtal. Arbetstagarorganisationerna meddelade i början av veckan att om parterna inte når förhandlingsresultat före fredagen 28.4.2017 inleder arbetstagarorganisationerna stridsåtgärder denna dag.

Förhandlingarna om det nya kollektivavtalet har förts i god anda och det kom som en överraskning och besvikelse för Finalnds Färjetrafik att motparten beslutade varsla om arbetsnedläggelse. Bolagets ambition är att hitta en förhandlingslösning så att arbetet inte hinner läggas ned. Finlands Färjetrafik har erbjudit ett avtal där de nuvarande anställdas arbetsvillkor inte försämras. Erbjudandet är berättigad även i fråga om arbetsvillkoren för nya anställda

Situationen är otrevlig och Finlands Färjetrafik beklagar den ovisshet som situationen orsakar resenärerna.


Strejkvarsel

Finlands Sjömans-Union och Finlands Skeppsbefälsförbund har gett ut en strejkvarsel som gäller Finlands Färjetrafiks frigående fartyg.
Enligt strejkvarseln kommer besättningen på de frigående färjorna att lägga ner arbetet på fartygen 28.4.2017 fr.o.m. kl. 06:00. Strejkvarseln berör inte vajerfärjorna.

Förhandlingarna för att nå samförstånd fortsätter i ledningen av riksförlikningsmannen.


BESTÄLL RSS-FIL