Öljyntorjunta- ja yhteysalus Otava kastettiin Uudenkaupungin telakalla
Julkaistu 28.04.2014
Maanantaina 28.4.2014 Uudenkaupungin Työvene Oy:n telakalla vietettiin Suomen Lauttaliikenne Oy:lle (Finferries) rakennetun monitoimialuksen vesillelasku- ja kastejuhlaa. Aluksen kummi, johtaja Tuula Lybeck opetus- ja kulttuuriministeriöstä, kastoi öljyntorjunta- ja yhteysaluksen Otavaksi kutsuvieraiden, Suomen Lauttaliikenteen, Uudenkaupungin Työveneen, luokituslaitos Bureau Veritaksen edustajien sekä lehdistön todistaessa tapahtumaa.
Toukokuussa 2013 Uudenkaupungin Työveneen telakalla tuotantoon otettu uudisrakennus on uudenlainen yhteysalus, joka mahdollistaa saaristossa kulkevan yhteysaluksen käytön mahdollisissa öljyntorjuntatehtävissä. Otava tulee liikennöimään Kotka – Pyhtää reitillä, jonka pituus ja haastavat jääolosuhteet asettavat erityisvaatimuksia aluksen suorituskyvylle. Alus on suunniteltu kulkemaan 30 cm paksuisessa jäässä ja laivan rungon muotoilu minimoi polttoainekulutuksen myös korkeammassa aallokossa.
Uusimmalla teknologialla varustetun aluksen pituus on 34,9 metriä, leveys on 9 metriä. Yhteysaluskäytössä Otavan syväys on 2,4 metriä ja öljyntorjuntatehtävissä 2,65 metriä. Alukseen mahtuu 100 matkustajaa ja se voi kuljettaa myös kuorma-auton tai 8 henkilöautoa.
- Olemme iloisia, että Finferries valitsi Uudenkaupungin Työvene Oy:n aluksen valmistajaksi laajan tarjouskilpailun perusteella. Uudenkaupungin Työveneen eduksi, hinnan lisäksi, painoivat telakan hyvä osaaminen saaristoalusten ja öljyntorjunta-alusten rakentajana ja hyvät käyttökokemukset telakan rakentamista aluksista, kertoo Uudenkaupungin Työvene Oy:n toimitusjohtaja Harri Putro.
- Uutta yhteysalusta on odotettu kauan Kotkan saaristoon. Voi sanoa, että Otavan toteutumisen on mahdollistanut paikallisten asukkaiden ja viranomaisten yhteinen tahtotila. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kilpailuttama pitkä sopimus Kotka-Pyhtää –reitille mahdollisti 7,5 miljoonan euron investoinnin uudisrakennukseen. Uusi aluksemme osoittaa, että turvallisuus- ja ympäristötekijät huomioidaan vahvasti myös silloin, kun on kyse saariston ja muiden vesistöalueidemme kehittämisestä, kertoo Suomen Lauttaliikenne Oy:n toimitusjohtaja Mats Rosin.