Finferries mukaan kehittämään Ahvenanmaan saaristoliikennettä

Julkaistu 22.08.2024

Suomen Lauttaliikenne Oy (Finferries) on tänään 22.8.2024 allekirjoittanut aiesopimuksen Ahvenanmaan maakuntahallituksen kanssa koskien perustettavaa yhtiötä, jonka tarkoituksena on liikennöidä Ahvenanmaan saaristossa.

Uuden yhtiön nimeksi tulee Ålands Skärgårdsrederi Ab, markkinointinimeltään Axferries. Ahvenanmaan maakuntahallitus omistaa uudesta yhtiöstä 50 % ja Finferries 50 %.

”Maakuntahallitus näkee suuria mahdollisuuksia kehittää ja uudistaa Ahvenanmaan saaristoliikennettä yhdessä Finferriesin kanssa. Heidän osaamistaan vihreässä siirtymässä tarvitaan myös Ahvenanmaalla. Tämä yhteisesti omistettu varustamo on uusi alku Ahvenanmaan merenkululle, joka voi pitkällä aikavälillä edistää ilmastoviisasta, vakaata ja tehokasta meriliikennettä”, sanoo Camilla Gunell, ilmasto- ja infrastruktuuriministeri.

”Axferriesin tavoitteena on vahvistaa ahvenanmaalaista meriliikennettä ja merenkulkualaa sekä pyrkiä päästöttömään saaristoliikenteeseen. Odotamme innolla, että pääsemme työskentelemään määrätietoisesti kohti yhteistä tavoitetta ja tuomaan oman osaamisemme ja kokemuksemme ympäristötyöstä”, kertoo Håkan Fagerström, Finferriesin toimitusjohtaja.

Lisätietoja:
Håkan Fagerström, toimitusjohtaja, Finferries