Ajankohtaista

Finferries uudistaa Turun saariston yhteysaluskantaa

Finferriesin uudisrakennus, yhteysalus Innamo, kastettiin perjantaina 24.3.2023 Turussa. Perinteisen kastetehtävän hoiti aluksen kummi, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtaja Tuovi Päiviö.

– Meille oli kunnia, että suurimman asiakkaamme edustaja Tuovi Päiviö kastoi perinteitä noudattaen yhteysaluksemme Innamon. Aluksen pääkone, ja ureaa hyödyntävä katalysaattori täyttävät yhdessä IMO:n asettamat Tier III-päästövaatimukset ja vähentävät aluksen typpipäästöjä huomattavasti, kertoo Finferriesin toimitusjohtaja Mats Rosin.

Sopimus uuden aluksen rakentamisesta tehtiin Paraisilla toimivan Oy HL-Metal Ab-telakan kanssa. HL-Metal on tehnyt aluksen viimeistelytyöt yhdessä Oy RMR Merirakenne -telakan kanssa Turussa.

Finferries on vuosien aikana panostanut yhteysalusliikenteen kehittämiseen ja uudistamiseen turvallisuus ja ympäristö huomioiden. Vuonna 2014 liikennöinnin Kotka–Pyhtää-reitillä aloitti öljyntorjunta- ja yhteysalus Otava, joka rakennettiin vaativiin saaristo-olosuhteisiin Kotkan saaristoon.

Yhtiö on tyytyväinen saadessaan jälleen tuoda uuden yhteysaluksen saaristoliikenteeseen. Yhteysalusliikenne on kaivannut uudistusta, sillä ennen Innamoa ja Otavaa edellinen uusi alus tuli liikenteeseen noin 30 vuotta sitten.

Yhteysalus Innamo on 29,44 metriä pitkä, 7,8 metriä leveä, syväys 2,2 metriä ja kantavuus 25 tonnia. Yhteysalukseen mahtuu 8 henkilöautoa ja suurin sallittu matkustajamäärä on 99. Matkustajatilassa on 50 paikkaa.

Innamo aloittaa liikennöinnin Nauvon pohjoisella reitillä Turun saaristossa toukokuussa 2023.


Finferriesin ympäristöystävällinen lossi aloitti liikennöinnin Turun saaristossa

Suomen suurin ja ympäristöystävällisin lossi, akkuhybridilossi L-317 on tänään 21.2.2023 klo 11 aloittanut liikennöinnin Nauvo–Korppoo-reitillä.

Finferriesin uudisrakennus rakennettiin Crist S.A. -telakalla Puolassa. Lossi käyttää energialähteinä ensisijaisesti maasähköllä ladattavia akkupaketteja ja akkujen rinnalla on varmistuksena dieselgeneraattoreita.

Lossi on 70,2 metriä pitkä, 13,9 metriä leveä ja sen syväys on 2,5 metriä. Lossiin mahtuu 52 henkilöautoa ja suurin sallittu matkustajamäärä on 200.

- L-317 korvasi aikaisemmin Nauvo–Korppoo-reitillä liikennöineen Prostvik 1 -lautan, johon mahtuu noin 30 henkilöautoa, eli kyseisen reitin henkilöautokapasiteetti lähes tuplaantuu. Prostvik 1 jää reitin vara-alukseksi, kertoo Suomen Lauttaliikenteen toimitusjohtaja Mats Rosin.

- Olemme vuosien aikana vahvasti panostaneet ympäristöystävälliseen hybriditeknologiaan pienentääksemme hiilijalanjälkeämme. Akkuhybridilossin hiilidioksidipäästöt ovat 85 prosenttia pienemmät kuin Prostvik 1 -lautalla. Uuden Nauvo–Korppoo lossin lisäksi Saaristotien varrella Paraisilla liikennöivät akkuhybridilautat Altera ja Elektra Parainen–Nauvo-reitillä, jotka yhdessä vähentävät yhtiömme hiilidioksidipäästöjä merkittävästi, toteaa toimitusjohtaja Mats Rosin.


Lisätietoa:

Mats Rosin
toimitusjohtaja


Lehdistötiedote 20.1.2023

Suomen Lauttaliikenne Oy on tänään, 20.1.2023, vastaanottanut NB P317, akkuhybridilossin L-317 Crist S.A. -telakalla Gdyniassa.

Lossi lähtee lähipäivinä riippuen säästä hinauksessa kohti Nauvoa ja aluksen arvioidaan saapuvan perille noin kolme päivää myöhemmin.

L-317, joka tulee liikennöimään Nauvo–Korppoo-reitillä, on 70,2 metriä pitkä, 13,9 metriä leveä ja sen syväys on 2,5 metriä. Lossiin mahtuu 52 henkilöautoa ja suurin sallittu matkustajamäärä on 200.

Lisätietoa:
Mats Rosin
toimitusjohtaja


ELY-keskus keskeyttää Järvi-Suomen maantielauttaliikennepalvelun hankinnan

Suomen Lauttaliikenne Oy jätti valituksen markkinaoikeuteen ja hankintaoikaisuvaatimuksen ELY-keskukselle hankintapäätöksestä koskien kilpailutusta VARELY/3005/2019 Maantielauttaliikennepalvelu Järvi-Suomi 2025–2045.

ELY-keskus on tänään 4.1.2023 julkaissut päätöksen, jolla se kumoaa aiemmin tekemänsä hankintapäätöksen ja keskeyttää Järvi-Suomen maantielauttaliikennepalvelun hankinnan. ELY-keskus on ilmoittanut, että hankintamenettely tullaan aloittamaan uudelleen alusta alkaen.

Lisätietoa:
Mats Rosin
toimitusjohtaja


Suomen Lauttaliikenne Oy on jättänyt valituksen markkinaoikeuteen ELY-keskuksen tekemästä kilpailutuksen hankintapäätöksestä

Suomen Lauttaliikenne Oy jätti määräaikana 31.10.2022 mennessä tarjouksen ELY-keskuksen kilpailutuksessa VARELY/3005/2019 Maantielauttaliikennepalvelu Järvi-Suomi 2025–2045. Kilpailutus koski 12:a Järvi-Suomessa sijaitsevaa lossireittiä.

Yhtiö on jättänyt valituksen markkinaoikeuteen ELY-keskuksen tekemästä kyseisen kilpailutuksen hankintapäätöksestä.

Valitus koskee hankinnan virheellistä menettelyä ja kilpailutuksen voittaneen osapuolen tekemää tarjousta, joka on tarjouspyynnön vastainen.

Lisätietoa:

Mats Rosin
toimitusjohtaja


Tilaa RSS-syöte