Ajankohtaista

Suomen Saaristovarustamo Oy on allekirjoittanut ehdollisen sopimuksen Utö-reitin alusten ostamisesta

Suomen Lauttaliikenne -konserniin kuuluva Suomen Saaristovarustamo Oy on tänään 2.5.2023 allekirjoittanut ehdollisen sopimuksen Saariston Meritie Oy:n omistuksessa olevien alusten ms Baldurin ja ms Kökarin ostamisesta, ja Kuljetus Savolainen Oy:n omistaman ms Tuuli aluksen ostamisesta.

Kaupan toteutuessa Utö-reitin palvelusopimus, liikennöintivastuu ja Utö-reitin alusten henkilökunta siirretään Suomen Saaristovarustamo Oy:lle. Kauppa on määrä saada päätökseen 19.5.2023 mennessä.

Lisätietoja:
Håkan Fagerström, toimitusjohtaja, Finferries
puh: 040 515 6329, sähköposti: hakan.fagerstrom(at)finferries.fi


Finferriesin toimitusjohtaja vaihtuu

Suomen Lauttaliikenne -konsernin (Finferries) toimitusjohtajaksi on nimitetty yhtiön varatoimitusjohtaja Håkan Fagerström 28.4.2023 alkaen. Vuodesta 2010 toimitusjohtajana toiminut Mats Rosin jää eläkkeelle.

Toivotan Håkanille onnea matkaan ja Matsille ansaitun toimeliaita eläkepäiviä.

Lisätietoja:
Juha Heikinheimo, 040 501 5181
hallituksen puheenjohtaja


Akkuhybridilossi L-317 palaa liikenteeseen 21.4.2023 klo 11:00

Sisäisessä selvitystyössä on havaittu yhden hallintapaneelin ominaisuus, joka on mahdollistanut virheellisen toiminnon ja aiheutti hetkellisen ohjailukyvyttömyyden. Hallintapaneeliin on suoritettu korjaustoimeenpide viranomaisten suositusten mukaisesti.

Lossille on suoritettu perusteellinen teknillinen tarkastus ja tarkastuksessa ei ole havaittu teknisiä tekijöitä, jotka olisivat aiheuttaneet lossin ohjailukyvyn menetyksen. Viranomaiset ovat todenneet lossin olevan teknillisesti toimintakunnossa, ja lossille on myönnetty lupaa palata liikenteeseen.

Lisätietoja:
Håkan Fagerström, varatoimitusjohtaja, Finferries
puh: 040 515 6329, sähköposti: hakan.fagerstrom(at)finferries.fi


Akkuhybridilossin L-317 törmäys laiturirakenteisiin 13.4.2023

Torstai-illalla 13.4.2023 noin klo 21.50 akkuhybridilossi L-317 Nauvo–Korppoo-reitillä menetti hetkellisesti ohjailukykynsä, jonka seurauksena lossi törmäsi laiturirakenteisiin Korppoon lauttarannassa.

Tämänhetkisten tietojen mukaan lossilla ei syntynyt ns. ”blackout”-tilannetta vaan, pois lukien hetkellistä teknistä häiriötä, oli lossi muualta osin toimintakunnossa. Lyhyesti törmäyksen jälkeen lossin miehistö onnistui palauttamaan ohjailukyvyn, ja ohjaamaan lossin Nauvon lauttapaikalle Pärnäisiin, koska Korppoon laiturirakenne oli vaurioitunut eikä siihen päässyt kiinnittymään.

Lossilla ei törmäyshetkellä ollut matkustajia vaan ainoastaan lossin kahden hengen miehistö, eikä henkilövahinkoja syntynyt. Törmäyksen johdosta, lossille ja laiturirakenteisiin syntyi lieviä rakenteellisia vaurioita. Onnettomuus ei aiheuttanut ympäristövahinkoja. Onnettomuuden syytä tutkitaan perusteellisesti, ennen kun lossi palaa liikenteeseen.

Varalautta Prostvik 1 liikennöi aikataulun mukaisesti siihen asti, että L-317 palaa liikenteeseen.


Lisätietoja:
Håkan Fagerström, varatoimitusjohtaja, Finferries
puh: 040 515 6329, sähköposti: hakan.fagerstrom(at)finferries.fi


Finferries uudistaa Turun saariston yhteysaluskantaa

Finferriesin uudisrakennus, yhteysalus Innamo, kastettiin perjantaina 24.3.2023 Turussa. Perinteisen kastetehtävän hoiti aluksen kummi, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtaja Tuovi Päiviö.

– Meille oli kunnia, että suurimman asiakkaamme edustaja Tuovi Päiviö kastoi perinteitä noudattaen yhteysaluksemme Innamon. Aluksen pääkone, ja ureaa hyödyntävä katalysaattori täyttävät yhdessä IMO:n asettamat Tier III-päästövaatimukset ja vähentävät aluksen typpipäästöjä huomattavasti, kertoo Finferriesin toimitusjohtaja Mats Rosin.

Sopimus uuden aluksen rakentamisesta tehtiin Paraisilla toimivan Oy HL-Metal Ab-telakan kanssa. HL-Metal on tehnyt aluksen viimeistelytyöt yhdessä Oy RMR Merirakenne -telakan kanssa Turussa.

Finferries on vuosien aikana panostanut yhteysalusliikenteen kehittämiseen ja uudistamiseen turvallisuus ja ympäristö huomioiden. Vuonna 2014 liikennöinnin Kotka–Pyhtää-reitillä aloitti öljyntorjunta- ja yhteysalus Otava, joka rakennettiin vaativiin saaristo-olosuhteisiin Kotkan saaristoon.

Yhtiö on tyytyväinen saadessaan jälleen tuoda uuden yhteysaluksen saaristoliikenteeseen. Yhteysalusliikenne on kaivannut uudistusta, sillä ennen Innamoa ja Otavaa edellinen uusi alus tuli liikenteeseen noin 30 vuotta sitten.

Yhteysalus Innamo on 29,44 metriä pitkä, 7,8 metriä leveä, syväys 2,2 metriä ja kantavuus 25 tonnia. Yhteysalukseen mahtuu 8 henkilöautoa ja suurin sallittu matkustajamäärä on 99. Matkustajatilassa on 50 paikkaa.

Innamo aloittaa liikennöinnin Nauvon pohjoisella reitillä Turun saaristossa toukokuussa 2023.


Tilaa RSS-syöte