Ajankohtaista

Yhteysalus Jurmo II myydään Ruotsiin

Alus on rakennettu Suomessa 1975 ja pidennetty 1984, ja se on aiemmin liikennöinyt mm. Turun saaristossa, viimeksi Iniön reitillä vuoden 2012 loppuun asti, jonka jälkeen se kilpailutuksen kautta korvattiin toisella aluksella. Lisätietoa: Mats Rosin, toimitusjohtaja, Finferries: +358 400 522037 Anders Werner, toimitusjohtaja Färjerederiet, Trafikverket Färjerederi: +46 70 676 1570


Yhteysalusreitti Kotka-Pyhtää 1.1.2014 lähtien

Yhteysalusreitti Kotka-Pyhtää 1.1.2014 lähtien

Liikennöinti Kotka-Pyhtää yhteysalusreitillä siirtyy Finferriesin vastuulle 1.1.2014. Reittialueen väylä- ja laiturityöt jatkuvat ja valmistunevat keväällä 2014. Uudenkaupungin Työvene Oy:ltä tilattu uusi öljyntorjunta- ja yhteysalus valmistuu kesällä 2014.

Finferries on 7.11.2013 tehnyt Suomenlahden Yhteysliikenne Oy:n kanssa sopimuksen siitä, että yhteysalus Tekla I (ent. Skarpen) jatkaa liikennöintiä Kotka-Pyhtää -reitillä 1.1.2014 lähtien kesään 2014 asti. Finferriesin yhteysalus Finnö siirretään vara-alukseksi Kotkaan, kunnes uudisrakennus on asetettu liikenteeseen. Yhteysalus Tekla I jää tuolloin vara-alukseksi sekä täydentämään sesonkitarvettta.


Suomen Lauttaliikenne tilaa täysin uudentyyppisen yhteys- ja öljyntorjunta-aluksen

- Tämä uudisrakennus näyttää kehityssuunnan yhteysalusliikenteelle. Moderni monitoimialus ei palvele ainoastaan matkustajia vaan on myös tärkeässä roolissa herkkien vesistöalueiden säilymisen turvaamisessa, toteaa Suomen Lauttaliikenteen toimitusjohtaja Mats Rosin.

Uusimmalla teknologialla varustetun aluksen pituus on 34,9 metriä, leveys on 9 metriä ja matkustajien maksimimäärä 100. Öljyntorjuntatehtävissä alukseen voidaan kerätä kerrallaan 100 m3 öljypitoista merivettä. Yhteysaluskäytössä sen syväys on 2,4 metriä ja öljyntorjuntatehtävissä 2,65 metriä.

Tarjouspyyntö lähetettiin yli kymmenelle telakalle. Uudenkaupungin Työvene Oy oli tarkasti harkittu valinta

- Uudenkaupungin telakalla on paljon kokemusta vastaavan kokoisten alusten rakentamisesta sekä erikoisaluksista. Olemme myös tyytyväisiä siitä, että yhteistyökumppanina on suomalainen telakka, kuten aiemmissakin uudisrakennuksissamme. Kokemuksemme mukaan suomalainen työ on laadultaan maailman kärkitasoa, Rosin lisää.

- Uusi alustyyppi rakennettaan alusta loppuun Uudenkaupungin telakallamme. Aluksen rakentaminen tuo telakalle töitä noin 50 miestyövuoden edestä, joten olemme tietenkin erittäin tyytyväisiä tilauksen varmistumisesta ja pyrimme parhaamme mukaan täyttämään alukselle asetetut vaatimukset ja odotukset, kertoo Uudenkaupungin Työveneen toimitusjohtaja Harri Putro,


Maantielautta Stellan kastetilaisuus STX Finlandin Rauman telakalla

Lehdistötiedote, 23.11.2012

Maantielautta Stellan kastetilaisuus STX Finlandin Rauman telakalla

Perjantaina 23.11.2012 STX Finland Oy:n Rauman telakalla vietettiin Suomen Lauttaliikenne Oy:lle (Finferries) rakennetun ja luovutetun maantielautan kastejuhlaa. Uuden sukupolven maantielautan kummi professori Elina Pirjatanniemi kastoi aluksen Stellaksi kutsuvieraiden, Suomen Lauttaliikenteen, STX Finlandin, luokituslaitos Bureau Veritaksen edustajien sekä lehdistön todistaessa tapahtumaa.

Joulukuussa 2011 STX Rauman telakalla tuotantoon otettu uudisrakennus 1380 on ympäristöystävällinen maantielautta, joka tulee toimimaan Korppoo – Houtskari reitillä, jonka pituus ja haastavat jääolosuhteet asettavat erityisvaatimuksia aluksen suoritusky­vylle. Lautan energiatehokkuuteen ja turvallisuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Kaksipäinen, eli molempiin suuntiin kulkeva lautta on 65 metriä pitkä ja se tarjoaa tilat noin 250 matkustajalle, kolmelle täysperävaunulliselle rekalle sekä 39 henkilöautolle. Sisätiloissa on matkustajille uutta nykyaikaiset kahvilatilat. Stella aloittaa liikennöinnin vuoden 2013 alussa. Toimitukseen sisältyi myös kolme kelluvaa ramppia, jotka mahdollistavat aluksen nopean lastauksen.

”Maantielautan suunnittelu-, hankinta-, ja rakennusprosessit ovat edenneet STX Rauman telakalla suunnitel­mien mukaisesti ja yhteistyö tilaajan, viranomaistahojen sekä yhteistyökumppaneiden kanssa on sujunut erittäin hyvin. Olemme erittäin tyytyväisiä saadessamme luovuttaa tämän alustyyppinsä moderneinta kärkeä edustavan lautan Finferriesille ja saaristolaisten käyttöön”, kertoo STX Rauman telakanjohtaja Toivo Ilvonen.

”Stella tulee helpottamaan saaristossa liikkuvien arkipäivää useiden vuosikymmenien ajan. Moderni maantielautta on suunniteltu sekä matkustajien että ympäristön tarpeita kunnioittaen. Suomalaisella ammattitaidolla rakennettu lautta on konkreettinen esimerkki siitä, että vesistöaluiden elinvoimaisuuden ylläpitämiseen tulee panostaa vahvasti, nyt ja tulevaisuudessa”, kertoo Mats Rosin, Suomen Lauttaliikenne Oy:n toimitusjohtaja.

Lisätiedot:

Toivo Ilvonen, telakanjohtaja, STX Finland Oy:n Rauman telakka, puh. +358 (0)400525438

Mats Rosin, toimitusjohtaja, Suomen Lauttaliikenne Oy, puh +358 (0)400 522037

Kuvat ja tiedotteet: www.stxeurope.com/download-center

STX Finland Oy:llä on kolme telakkaa: Turun telakka, Rauman telakka sekä Arctech Helsinki Shipyard Oy:n telakka, josta STX Finland Oy omistaa 50 %. STX Finlandin tytäryhtiöitä ovat mm. Aker Arctic Technology Oy ja STX Cabins Oy. Yhtiö kuuluu kansainväliseen STX Europe -konserniin, jonka tuotevalikoimaan kuuluvat matkustajalaivojen lisäksi kauppa-, erikois- ja offshore-alukset sekä jäätämurtavat erikoisalukset. STX Europella on henkilöstöä noin 14 000. www.stxeurope.com

STX Europen pääomistaja on kansainvälinen korealainen monialayhtymä STX Business Group, jolla on noin 70 000 työntekijää. Sen tavoitteena on kuulua maailman johtavien yritysten joukkoon liiketoimintansa ydinsektoreilla, jotka ovat merenkulku ja kauppa, laivan- ja koneenrakennus, tuotantolaitokset ja rakentaminen sekä energia.

Suomen Lauttaliikenne konserni, Finferries, on valtion omistama toimija joka hoitaa sekäyhteysalus- että lauttaliikennettä. Yhteysalusliikenteestä konsernissa vastaa tytäryhtiö Suomen Saaristovarustamo Oy. Konsernissa työskentelee noin 330 henkilöä ja se operoi 49 reitillä ympäri Suomea. Pääkonttori sijaitsee Turussa ja sivukonttori Savonlinnassa. Vuosittain Finferriesin aluksilla kulkee noin viisi miljoonaa ajoneuvoa ja 10 miljoonaa matkustajaa. www.finferries.fi


Tilaa RSS-syöte