Ajankohtaista
Suomen Saaristovarustamo Oy ja Kuljetus-Savolainen ovat päässeet sopimukseen patenttikiistassa
Suomen Saaristovarustamo Oy omistaa eurooppapatentin ja hyödyllisyysmallin koskien yhdistettyä yhteys- ja öljyntorjunta-alusta. Kuljetus-Savolainen Oy käyttää patentin ratkaisua Hiittisten yhteysalusreitillä operoivalla Stella-yhteysaluksellaan. Kuljetus-Savolainen on pyrkinyt kaatamaan Suomen Saaristovarustamon patentit ja hyödyllisyysmallin niitä vastaan tekemillään väitteillä, ja Suomen Saaristovarustamo on tehnyt markkinaoikeuteen kanteen Kuljetus-Savolaista vastaan patentin loukkauksesta.
Suomen Saaristovarustamo ja Kuljetus-Savolainen ovat neuvotelleet kiistan sovinnollisesta ratkaisusta ja osapuolet ovat päässeet sopimukseen. Osapuolet ovat tehneet sovinto- ja lisenssisopimuksen, jolla osapuolet ovat sopineet patentteja ja hyödyllisyysmallia sekä niiden loukkausta koskevien prosessien lopettamisesta ja lisenssiratkaisusta, jonka mukaan Kuljetus-Savolaisella on oikeus patentin käyttöön aluksillaan.
Lauttojen hiilidioksidipäästöjä pienennetään akkutekniikalla
Suomen Lauttaliikenne Oy (Finferries) on kehittänyt ja ottanut onnistuneesti käyttöön ympäristöystävällisiä ratkaisuja yhteistyössä alan toimijoiden kanssa. Hyvä esimerkki tästä on Suomen ympäristöystävällisin lautta, Elektra, joka on ollut liikenteessä kesäkuusta 2017 lähtien.
Finferries on tehnyt vuodesta 2015 lähtien yhteistyötä Teknologian tutkimuskeskus VTT:n kanssa yhtiön hiilidioksidipäästöjen laskennassa, ja VTT varmistaa raporteissa esitettyjen päästölukemien oikeellisuuden. Raportoiduista luvuista käy ilmi, että Elektra on liikennöinnin käynnistymisen jälkeisenä kolmena vuotena 2018–2020 pienentänyt merkittävästi yhtiön hiilijalanjälkeä. Vertailuvuosi on 2016 ja yhtiön hiilidioksidipäästöt vähenivät vuonna 2020 5,4 prosenttiyksikköä meripeninkulmaa kohti. Pääsyy tähän on juuri Elektra, mutta myönteiseen kehitykseen ovat vaikuttaneet muutkin, pienemmät projektit.
Elektran ajoneuvokapasiteetti on 50 prosenttia sen tilalla Parainen–Nauvo-reitillä aiemmin liikennöinyttä Sterna-lauttaa suurempi, mutta Elektran hiilidioksidipäästöt ovat vain 15 prosenttia Sternan vastaavista vertailukelpoisista lukemista. Kahden viime vuoden aikana yhtiö on käyttänyt ainoastaan uusiutuvaa, ympäristöystävällistä sähköä.
Finferriesin aluskaluston uusimpana jäsenenä joukkoon liittyy keväällä 2022 uusi sähkökäyttöinen, ympäristöystävällinen hybridilautta Altera, joka tulee liikennöimään Parainen–Nauvo-reitillä Elektran parina. Lautan rakennustyöt etenevät parhaillaan suunnitelmien mukaan Puolassa, Gdynian Crist-telakalla ja vesillelasku tapahtuu tämän vuoden marraskuussa.
Alteran pituus on 104 metriä ja leveys 16,5 metriä, ja aluksen syväys on 5,1 metriä. Lautan sähkömoottoreiden koneteho on 2 x 950 kilowattia ja akkukapasiteetti on 2 x 0,6 megawattituntia. Lauttaan mahtuu 92 henkilöautoa, ja sen suurin sallittu matkustajamäärä on 375. Altera saa käyttövirtansa akustosta, joka ladataan maasähköllä, siis suoraan verkosta, samalla tavoin kuin Elektran akut.
Samaa ympäristöystävällistä hybriditeknologiaa tullaan hyödyntämään myös vuoden 2023 alussa Nauvo–Korppoo-reitille tulevassa lautassa. Tämä toistaiseksi vielä nimeämätön lautta tulee liikennöimään kyseistä reittiä Prostvik 1:n parina. Aluksen kölinlasku on tiistaina 12.10.2021.
Suomen Lauttaliikenne –konserni, markkinointinimeltään Finferries, on valtion omistama varustamo, joka liikennöi sekä yhteysaluksilla että maantielautoilla. Vuosittain Finferriesin kyydissä kulkee yli 4 miljoonaa ajoneuvoa ja 10 miljoonaa matkustajaa. Palveluksessamme on yli 300 työntekijää 42 reitillä ympäri Suomea.
Lue lisää toiminnastamme: finferries.fi
Finferriesin uudisrakennus tulee saamaan nimen Altera
Finferriesin rakenteilla oleva sähkökäyttöinen hybridilautta tulee saamaan nimen Altera.
– Altera tarkoittaa ylpeää, erinomaista ja toinen kahdesta, mikä on sopivaa sillä Altera tulee liikennöimään Elektran rinnalla Turunmaan saaristossa Parainen–Nauvo-reitillä. Olemme ylpeitä Elektran teknologiasta ja odotamme innolla, että saamme toivottaa toisenkin ympäristöystävällisen sähkölautan tervetulleeksi Paraisille, kertoo Suomen Lauttaliikenteen toimitusjohtaja Mats Rosin.
Elektra on toiminut esikuvana Alteran projektissa ja Altera tulee myöskin käyttämään energialähteinä ensisijaisesti maasähköllä ladattavia akkupaketteja. Akkujen rinnalla aluksessa on varmistuksena dieselgeneraattoreita. Elektra ja Altera ovat lastikapasiteeteiltään samankokoiset. Alteraan mahtuu 92 henkilöautoa ja maksimi matkustajamäärä on 375.
Altera aloittaa liikennöinnin Parainen–Nauvo-reitillä viimeistään 1.1.2023, mutta todennäköisesti jo vuoden 2022 puolella.
Suomen Lauttaliikenne –konserni, markkinointinimeltään Finferries, on valtion omistama varustamo, joka liikennöi sekä yhteysaluksilla että maantielautoilla. Vuosittain Finferriesin kyydissä kulkee yli 4 miljoonaa ajoneuvoa ja 10 miljoonaa matkustajaa. Palveluksessamme on yli 300 työntekijää 42 reitillä ympäri Suomea.
Lue lisää toiminnastamme: finferries.fi
Yhteysalusreitti Houtskari–Iniö 1.5.2022 lähtien
Suomen Lauttaliikenne Oy osallistui Varsinais-Suomen ELY-keskuksen julkaisemaan Houtskari–Iniö yhteysalusreitin kilpailutukseen.
Yhtiö menestyi kilpailutuksessa ja liikennöinti Houtskari–Iniö yhteysalusreitillä siirtyy Finferriesin vastuulle 1.5.2022.
Sopimuskausi päättyy huhtikuussa 2027.
Lisätietoja
Mats Rosin
toimitusjohtaja
Yhteysalusreitti Nauvon eteläinen ja poikittainen 1.5.2022 lähtien
Suomen Lauttaliikenne Oy osallistui Varsinais-Suomen ELY-keskuksen julkaisemaan Nauvon eteläisen ja poikittaisen yhteysalusreitin kilpailutukseen.
Yhtiö menestyi kilpailutuksessa ja liikennöinti Nauvon eteläisellä ja poikittaisella yhteysalusreitillä siirtyy Finferriesin vastuulle 1.5.2022.
Sopimuskausi päättyy huhtikuussa 2027.
Lisätietoja
Mats Rosin
toimitusjohtaja