Ajankohtaista

Finferriesillä maailman ensimmäinen täysin autonominen lautta-alus

Rolls-Royce ja valtio-omisteinen Suomen Lauttaliikenne -konserni (Finferries) ovat tänään menestyksekkäästi ensimmäisenä maailmassa operoineet Turun saaristossa lautta-alusta täysin autonomisesti.

Lautta-alus Falco navigoi autonomisesti onnistuneesti Paraisten ja Nauvon välillä hyödyntäen Rolls-Roycen Ship Intelligence -teknologiaa ja järjestelmiä. Paluumatka suoritettiin etäoperoidusti.

 Alus suoritti demonstraation aikana 80 kutsuvieraan todistaessa täysin autonomisen merimatkan. Matkan aikana sensori fuusion ja tekoälyn avulla alus havainnoi ja tunnisti ympärillä olevia kohteita sekä suoritti näiden väistämistä. Lisäksi aiemmin kehitetyn autonomisen navigointijärjestelmän avulla alus suoritti autonomisen rantautumisen ilman ihmisen puuttumista operointiin. 

Falcoon on asennettu mittava määrä sensoreita ja kameroita, joiden avulla voidaan luoda ihmissilmää tarkempi yksityiskohtainen ja ajantasainen kuva alusta ympäröivästä tilanteesta. Tilannekuva välitetään noin 50km päähän aluksesta Finferriesin etäoperointikeskukseen Turun keskustassa, jossa päällikkö valvoo autonomista operointia ja on valmis puuttumaan aluksen ohjaukseen etäoperoinnin kautta jos tarpeellista.

Rolls-Royce on ajanut jo pidemmän aikaa autonomia testejä aluksella ja on tähän päivään mennessä kellottanut merikokeita lähes 400 tunnin edestä. Muun muassa autonomista rantautumisjärjestelmää on testattu onnistuneesti. Autonominen rantautumisjärjestelmä muuttaa automaattisesti sekä kurssia että nopeutta aluksen rantautuessa ja näin ollen suorittaa rantautumisen täysin autonomisesti säilyttäen täydellisen tilannetietoisuuden ympäristön suhteen. Merikokeiden aikana törmäyksenestojärjestelmää on testattu erilaisissa olosuhteissa useiden tuntien ajan.

Aiemmin tänä vuonna yhtiöt ilmoittivat kehittävänsä yhdessä strategiaa ja ratkaisuja merenkulun turvallisuuden ja tehokkuuden optimoimiseksi kehittämällä päätöksentekojärjestelmän teknologiaa sekä tulevansa demonstroimaan etäoperoitavan ja autonomisen lautta-aluksen toimintoja.

Yhteisen kehityshankeen, SVAN (Safer Vessel with Autonomous Navigation) myötä, Rolls-Royce ja Finferries jatkoivat vuoden 2017 loppupuolella päättyneessä AAWA (Advanced Autonomous Waterborne Applications) -tutkimushankkeessa aikaansaatujen tulosten hyödyntämistä.

Mikael Mäkinen, Rolls-Royce Marinen Presidentti toteaa että; ” Tämä päivä merkitsee suurta askelta kohti autonomista merenkulkua ja vahvistaa täysin, mistä olemme puhuneet jo usean vuoden ajan, että autonominen meriliikenne tulee tapahtumaan. SVAN on ollut menestyksekäs yhteistyöprojekti Rolls-Roycen ja Finferrieksen välillä ja ihanteellinen mahdollisuus osoittaa maailmalle kuinka älykkäät laivateknologiat tuovat huomattavia etuja alusten turvallisuuteen ja tehokkaaseen operointiin.”

Finferriesin toimitusjohtaja Mats Rosin lisää: ” Olemme hyvin ylpeitä siitä, että merenkulun historiaa on jälleen tehty Parainen-Nauvo-reitillä. Ensimmäisenä oli maailmankuulu hybridilauttamme Elektra ja nyt Falco on maailman ensimmäinen täysin autonominen lautta. Modernina varustamona olennaisin tavoitteemme tässä yhteistyössä on ollut lisätä sekä ympäristön että matkustajiemme turvallisuutta. Olemme kuitenkin myös yhtä innoissamme tämän demonstraation tuomista mahdollisuuksista turvallisuudelle, ympäristölle ja autonomiselle merenkululle.” 

Lautta-alus Falco on 53,8 metriä pitkä maantielautta, joka aloitti liikennöinnin vuonna 1993. Falco on varustettu Rolls-Roycen azimuth trustereilla.


Finferries mukaan innovatiiviseen One Sea –hankeeseen

Suomen lautta- ja yhteysalusliikenteen markkinajohtaja Finferries liittyy One Sea -ekosysteemiin. One Sea tuo autonomisen meriliikenteen Itämerelle. Yhtiö pyrkii soveltamaan autonomiaan liittyviä teknologioita tulevaisuuden toiminnassaan. One Sea -ekosysteemiin liittymällä Finferries pääsee meriliikenteen autonomian edelläkävijöiden joukkoon.

”Meillä oli alun perin tarkoitus kasvattaa ekosysteemin johtamiseen osallistuvien edelläkävijäyritysten joukkoa kahden vuoden toiminnan jälkeen 2018. Yritysten investointihalu osoittaa sekä autonomisen liikenteen että DIMECCin toimintamallin olevan todella kysyttyä markkinoilla. Toivotamme luonnollisesti uudet tulokkaat tervetulleiksi jo nyt”, toteaa DIMECCin ekosysteemijohtaja Päivi Haikkola.

Finferries operoi Suomen rannikoilla ja sisävesillä, kuljettaen vuosittain 10 miljoonaa matkustajaa ja 4 miljoonaa ajoneuvoa. Finferries pyrkii modernisoimaan aluskantaansa ja osa tätä tehtävää on sisällyttää uusimmat teknologiat uudisrakennuksiin sekä nykyiseen kalustoon. Teknologioiden odotetaan parantavan matkustajaturvallisuutta sekä takaavan parhaat mahdolliset palvelut henkilöille, jotka asuvat lauttayhteyksien päässä. Yritys keskittyy myös vahvasti ympäristöystävällisten teknologioiden kehittämiseen.

”One Sea -ekosysteemiin liittyminen oli seuraava luonnollinen askel modernille lauttavarustamolle, joka Finferries on. Me toimme ensimmäisenä ympäristöystävällisen, sähkökäyttöisen hybridilautan Suomeen ja aluksiamme on myös käytetty AAWA-projektin testitoiminnassa. Meille on tärkeää osallistua DIMECC-yhteistyöhön, missä uusinta teknologiaa hyödynnetään meriliikenteen turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden parantamiseen”, toteaa Mats Rosin, Finferriesin toimitusjohtaja.

One Sea -johtoryhmän puheenjohtaja Sauli Eloranta on innoissaan ekosysteemin uusista jäsenistä. ”Uudet yhteistyökumppanit edustavat ekosysteemin kannalta merkittäviä toimialoja ja tuovat ekosysteemityöskentelyyn uuden ulottuvuuden. On ensiarvoisen tärkeää saada mukaan varustamonäkökulma, joka tarjoaa inspiroivia testimahdollisuuksia.”

Vuonna 2016 perustettu One Sea -ekosysteemi edustaa poikkeuksellisen edistynyttä yhteistyötä, jossa toimialojensa globaalit johtajat edistävät yhteistä tavoitettaan itseohjautuvasta meriliikenteestä. Perustajakumppanit ovat ABB, Cargotec (MacGregor ja Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto sekä Wärtsilä. Meriteollisuus Ry on tukenut työtä ja TEKES on investoinut ekosysteemiin. One Sea -ekosysteemiä johtaa DIMECC Oy.


Pohjoismaiden lauttavarustamot haluavat tehdä yhteistyötä

Pohjoismaisen Lauttaliikennöinnin kokouksessa Ruotsin Vaxholmissa 5-6 syyskuuta annettiin yhteinen lausunto, jonka mukaan varustamot tekevät yhteistyötä 3 strategisen tavoitteen saavuttamiseksi

  • pienempi riippuvuus fossiilisista polttoaineista teknisten ratkaisujen avulla
  • yhteistyö toimintaan liittyvissä tutkimusprojekteissa
  • miehistön suunnittelun optimointi, turvallisuus ja asiakaspalvelu huomioiden

Näiden tavoitteiden tulee kehittää maantielauttaliikennöintiä ja mahdollistaa pohjoismaiset yhteistyöprojektit. Toimenpiteiden ja panostusten seurannasta raportoidaan Pohjoismaisessa Lauttaliikennöinnin kokouksessa 2019.

Vaxholm 6. syyskuuta 2017

Matti Vehviläinen, johtaja, Varsinais-Suomen ELY-keskus
Mats Rosin, toimitusjohtaja, Suomen Lauttaliikenne
Magnus Eriksson, tekninen tarkastaja, Ahvenanmaan maakuntahallitus
Jan Fritz Hansen, Faerge Sekretariatet Danmark
Anders Werner, varustamojohtaja, Trafikverket Färjerederiet


Liikenneministeri Anne Berner kastoi Suomen ensimmäisen sähkölautan

Finferriesin uusi Elektra-niminen lautta sai tänään 29.5. kasteensa Turun Aurajoen varrella. Kastetilaisuuteen osallistuivat kutsuvieraat ja media. Perinteisen kastetehtävän hoiti aluksen kummi liikenneministeri Anne Berner.

– Oli suuri kunnia saada pääosin sähköllä kulkevan aluksemme kummiksi liikenneministeri Berner. Tämä on meille osoitus siitä, että panostustamme uuteen ympäristöystävälliseen tekniikkaan arvostetaan, kertoo Suomen Lauttaliikenteen toimitusjohtaja Mats Rosin.

Elektran energialähteinä toimivat ensisijaisesti maasähköllä ladattavat akut, joita ladataan aina kun alus tulee rantaan. Akkujen rinnalla aluksessa on varmistuksena dieselsähkö, joka voidaan ottaa käyttöön esimerkiksi kovina jäätalvina tai mahdollisten sähkökatkoksien aikana. Suunnittelukriteereissä on korostettu toimintavarmuutta, jotta lopputuloksena saadaan uusinta teknologiaa hyödyntävä ja laadukasta peruspalvelua tuottava alus.

Elektran rakennustyöt aloitettiin viime vuoden huhtikuussa puolalaisella CRIST S.A. –telakalla. Finferries on tyytyväinen yhteistyöhön aluksen toimittajan kanssa. Telakan työnjälki aluksella on laadukasta, minkä näkee jo pelkästään autokannen yksityiskohtien viimeistelystä.

Sähkölauttaan tarvittava moderni tekniikka on Siemensin toimittama.

– Oli turvallista panostaa uuteen tekniikkaan sellaisen yhteistyökumppanin kanssa, jolla on jo aiempaa näyttö toimivasta sähkölautasta, Mats Rosin toteaa viitaten Norjassa liikennöivään Ampere sähkölauttaan, jonka tekniikka on niin ikään Siemensiltä.

Sähkökäyttöinen hybridilautta on aiempia maantielauttoja huomattavasti isompi. Elektra on 97,92 metriä pitkä, 15,20 metriä leveä ja kapasiteetiltaan 90 henkilöauton lautta-alus. Liikennöinti Parainen–Nauvo-reitillä aloitetaan kesäkuussa 2017. Uuden aluksen tulo ei tule vaikuttamaan reitin aikatauluihin.
Finferries toivottaa kaikki tervetulleeksi uuden sukupolven aluksen kyytiin!


Tule tutustumaan Suomen ensimmäiseen sähkölauttaan!

Sähkölautta Elektra vierailee Turussa maanantaina 29.5.2017 ja silloin kaikilla kiinnostuneilla on mahdollisuus vierailla lautalla klo 15:00-19:00. Elektra odottelee silloin vieraitaan Aurajoen varrella Forum Marinumin läheisyydessä, Läntisen Rantakadun ja Crichtoninkadun risteyksessä Turussa.


Elektran energialähteinä toimivat ensisijaisesti Siemensin toimittamat maasähköllä ladattavat akkupaketit sekä niiden rinnalla varmistuksena dieselsähkö. Suomen ensimmäinen hybridilautta on uusinta teknologiaa hyödyntävä ja laadukasta peruspalvelua tuottava alus. Parainen-Nauvo reitille tuleva Elektra on myös Suomen suurin maantielautta, joka voi kuljettaa jopa 90 henkilöautoa kerrallaan. Lataa Elektran tekniset tiedot täältä.


Tilaa RSS-syöte